Criza a subţiat şi mai mult o piaţă şi aşa aflată în stare embrionară: cea a asigurărilor private de sănătate. Soluţiile gândite de asigurători le pot aduce mai mulţi bani în următorii ani.
Comportamentul clienţilor de asigurări private de sănătate nu s-a schimbat fundamental de la începutul crizei financiare. Cel puţin, aşa arată cifrele preliminare comunicate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Segmentul asigurărilor generale de sănătate a înregistrat, la nivelul întregii pieţe, o scădere de peste 15% în 2010. Motivul? În numele tăierilor de costuri, piaţa corporate, care înseamnă aproximativ trei sferturi din valoarea primelor, a îngheţat.
Fără consistenţă
Scăderea este cu atât mai alarmantă cu cât valoarea primelor brute subscrise pe întreaga piaţă a ajuns la puţin peste 21 de milioane de lei. Practic, asigurările private de sănătate sunt aproape invizibile în România, cu o pondere a primelor brute subscrise de doar 0,25% din întreaga piaţă a asigurărilor. Într-un mediu legislativ în care, teoretic, sănătatea este asigurată de către stat, de ce ar mai fi cumpărate şi asigurări private de sănătate?
„Motivaţia de cumpărare a românilor este ghidată numai de dorinţa de a avea acces la servicii de calitate în anumite clinici, iar angajatorii - mai ales cei din domeniile competitive precum serviciile IT, industria auto şi consultanţă - pentru a câştiga în negocierile cu angajaţii", explică Shaun Russell, directorul comercial al Eureko.
Pentru ca sistemul de sănătate să se însănătoşească, Russell propune experienţa a trei modele: modelul britanic, unde piaţa serviciilor de sănătate este naţionalizată, iar englezii cumpără asigurări private pentru a avea acces la servicii neacoperite de stat sau pentru a nu mai sta pe liste de aşteptare pentru intervenţiile complicate; modelul olandez, unde statul defineşte pachetul de bază, sta