Rolul serviciilor de telecomunicaţii mobile este să ne ajute să răspundem urgenţelor, nu să ne lipească degetele de tastele device-urilor. Chiar dacă vi se pare firesc să vă întrerupeţi discuţiile pentru a vorbi la telefon sau pentru a vă verifica e-mailul, pentru că la fel fac şi cei din jur, regulile de bună purtare vă contrazic.
Revenită din Anglia în România pentru câteva zile, consultantul de imagine Mihaela Berciu a primit o porţie sănătoasă de „bun-simţ" românesc în aeroportul de la Iaşi, cât timp a aşteptat avionul spre Bucureşti. Din conversaţiile telefonice ale unei vecine de scaun din sala de aşteptare a aflat unde lucra persoana respectivă şi ce produs nou lansase pe piaţă compania pentru care lucra, unde şi cu cine se întâlnea a doua zi şi ce urma să discute, chiar şi cu ce fel de mâncare o aştepta acasă soţul sau prietenul.
„M-aş fi mutat, dar n-aveam unde, pentru că era foarte plină sala de aşteptare", povesteşte Mihaela Berciu. „La un moment dat, am vrut să-i zic că dacă eu lucram pentru concurenţă, acum ştiam exact ce strategie vor să aibă." Folosirea mobilului pentru a conversa oriunde şi oricând a devenit demult parte din cotidian. Aproape 90% din românii din mediul urban au cel puţin un telefon mobil, arată un studiu realizat în acest an de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES). Ceea ce înseamnă că, la fel ca orice altă activitate care implică relaţionarea cu alţii, şi vorbitul la mobil ar trebui să se supună legilor nescrise ale bunelor maniere. În varianta lor modernizată, acestea includ şi tehnologia care ne permite să fim aproape în permanenţă conectaţi cu alţi oameni şi cu alte evenimente decât cele pe care le avem în faţă.
Politeţea, necesară
„Cred că manierele reduc şansele de conflict şi atenuează consecinţele negative ale acţiunilor noastre, de aceea, atunci când nu sunt respectate, de cele mai multe