În 2010 în jur de 935 de milioane de oameni au călătorit în afara ţării lor conform unui studiu al turismului internaţional. Din alt punct de vedere, turismul generează în acest moment 10% din produsul intern brut la nivel mondial, ceea ce îl face cel mai puternic segment economic.
Costurile acestei industrii asupra mediului sunt, însă, mai mari decât îşi poate imagina un simplu turist.
Avionul – cel mai poluator mijloc de transport
Media europeană a emisiilor de dioxid de carbon (CO2) prin consumul personal pe parcursul unui an este de 7 tone. În acelaşi timp un singur zbor dus-întors de la Londra la Hong-Kong produce 4,2 tone de dioxid de carbon. Zborurile din toată lumea produc anual 600 de milioane de tone de CO2, aproape la fel de mult ca întregul continent african.
Soluţia nu este să renunţăm de tot la cel mai rapid mijloc de transport. Una dintre metodele prin care oamenii îşi pot reduce emisiile de dioxid de carbon este să folosească avionul doar atunci când au neapărată nevoie de el. Asta înseamnă că, în timp ce o călătorie de la Bucureşti la New York nu poate fi făcută cu maşina sau trenul, avionul nu este neapărat necesar pentru drumul de la Bucureşti la Constanţa.
În acelaşi timp, oamenii pot alege destinaţii mai apropiate de casă când vine vorba de locul în care îşi petrec vacanţa. Înainte de a vedea întreaga Europă sau ţări de pe celelalte continente oamenii ar trebui să descopere propria ţară. Campaniile de turism se zbat să atragă turişti străini, dar şi să îi împingă pe cetăţeni să descopere ţara lor. Nici maşina, un mijloc de transport aproape la fel de nociv pentru mediu ca avionul, nu este lipsită de alternative mai ecologice: trenul sau bicicleta.
Compensarea efectelor unei călătorii
Există site-uri unde se poate calcula impactul pe care mijlocul de transport ales îl are asupra mediului. Un astfel de site este e