Vânzările de carburanţi în benzinăriile de familie s-au prăbuşit cu 30% anul trecut, faţă de 5% cât a fost reculul întregii pieţe, iar micile staţii de carburanţi dau faliment rând pe rând. Benzinarii particulari nu văd niciun semn de revenire a consumului de carburanţi şi, mai mult, se tem de noi creşteri de preţuri la produsele petroliere.
Visul din anii 1990 al multora de a deveni petrolişti a încurajat deschiderea câtorva mii de benzinării particulare, ca afacere de familie. Mai mult, progresul tehnologic era în floare, toată lumea îşi cumpăra maşini, iar consumul de carburanţi a urcat exponenţial. Totul a durat însă până în anii 2000, când în România au pătruns marile lanţuri petroliere internaţionale.
Citiţi şi Cum ar putea Guvernul să ieftinească benzina.
Astfel că în anii 2005-2006, în Asociaţia Benzinarilor Particulari mai figurau doar 468 de staţii. Boomul din 2007-2008 a făcut ca marile companii - Petrom, Rompetrol, Lukoil - să încerce să acapareze piaţa şi prin preluarea micilor benzinării, ceea ce a ridicat valoarea acestora.
Numai că totul s-a întors la 180 de grade începând cu anul 2009, când declinul consumului a aruncat mulţi benzinari în faliment. „Anul trecut pe vremea asta, în Asociaţie mai erau 348 de benzinării. Acum mai sunt 302", a declarat, pentru „Adevărul", Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari. Restul au dispărut de pe piaţă.
„Dacă nu ai şi un alt business pe lângă benzinărie, nu ai nicio şansă. Până acum, dacă nu mai mergeau afacerile, vindeai benzinăria marilor companii, dar acum nici acestea nu mai cumpără", a continuat el.
Vânzările s-au prăbuşit
Anul trecut, vânzările în benzinăriile independente au scăzut cu 25-30%, ceea ce echivalează cu o tragedie, mai ales având în vedere că întreaga piaţă a avut un recul mult mai mic, de 5%. Tache nu vede o revenire