ISTANBUL. Aproape toate magazinele din oraşul de pe malurile Bosforului, de la Burberry, Dior şi Cacharel până la micile prăvălii, au reduceri între 30 şi 70 la sută la colecţiile noi. Sursa: SHUTTERSTOCK
Dacă era comercială, cu simţurile amăgite de "patologia abundenţei", îşi glorifică zeii prin festivaluri grandioase de shopping, atunci Istanbulul este acum direcţia, iar cuvântul-cheie: "indirim". Adică "Reduceri". De 20, 30 sau 70 la sută, în toate cele 94 de mari centre comerciale din Istanbul, în 80% dintre cele peste 40.000 de magazine din oraş, în multe dintre zecile de mii de prăvălii şi buticuri în care milioanele de turişti ce scotocesc capitala vechilor imperii vor cheltui, vreme de 40 de zile, cam trei miliarde de euro.
Alişveriş ca la Constantinopole - aşa cum îşi freacă mâinile negustorii, anunţând importante creşteri estimate ale cifrei de afaceri de 1,8 miliarde de euro, bani cheltuiţi de turişti anul trecut, în aceeaşi perioadă. Negustorii din Istanbul, fie ei şi unii cu nume celebre, cum ar fi Vuitton, Prada sau Versace, speră ca Festivalul Cumpărăturilor să devină o tradiţie, iar ei să-şi tripleze, în următorii 12 ani, vânzările prognozate cu destul de mult optimism.
Entuziasmul oamenilor de afaceri din Istanbul este, de alt fel, direct proporţional cu tenacitatea Turciei în strategia de a deveni - mai degrabă decât Atena - o importantă platformă regională, efort dublat şi de încercarea de a da estului un înţeles extins.
De la Dior la Pizza Hut
Fără să-şi renege Bizanţul sau moscheile, oraşul care a fost de-a lungul timpului capitală a trei mari imperii a decis să dea din nou ora exactă: de data aceasta în lumea celor care ştiu să înţeleagă cum se cuvine o reducere de 30 la sută la Diesel, Tommy Hilfinger sau Replay.
Concursul internaţional de cumpărături, în cadrul căruia sunt pu