Ministerul Transporturilor vrea sa adopte o noua politica tarifara pentru calatoriile cu trenul si cu metroul, iar in acest sens a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanta de urgenta. Practic, tarifele vor fi ajustate prin ordin al ministrului transporturilor, nu in functie de evolutia inflatiei cum s-a intamplat pana acum. Astfel, Ministerul Transporturilor raspunde cerintelor FMI de modificare a legislatiei astfel incat sa poata fi permisa majorarea tarifelor cu mai mult decat rata inflatiei. Pentru 2011, bugetul CFR Calatori a fost fundamentat pe o majorare a tarifelor de calatorie cu aproximativ 10% incepand cu luna februarie.
Potrivit proiectului de act normativ, "neadoptarea acestor masuri ar conduce la cresterea pronuntata a arieratelor referitoare la serviciul de transport feroviar public de calatori si cu metroul, cu efecte directe in accentuarea blocajului economic".
Proiectul mai arata ca este necesara reducerea cheltuielilor si cresterea veniturilor, concomitent cu micsorarea subventiilor de la bugetul de stat. In ultimii trei ani, subventiile anuale au reprezentat, pentru transportul calatorilor cu metroul circa 75% din necesar, iar pentru transportul calatorilor pe calea ferata au reprezentat circa 64% din necesar. In plus, din cauza cresterii cheltuielilor la componentele de baza strict necesare intretinerii si reparatiilor materialului rulant, datoriile restante la plata s-au majorat an de an. Astfel, la finele anului 2010 au ajuns in suma de circa 136 milioane lei la transportul calatorilor cu metroul si la circa 550 milioane lei la transportul calatorilor pe calea ferata.
Tariful mediu pentru o calatorie cu trenul a fost anul trecut de 12,95 lei (reprezentand raportul dintre incasari si numarul total de calatori transportati), in timp ce costul mediu real pentru o calatorie a fost de circa 40,9 lei (reprezentand ra