Producătorii de hârtie igienico-sanitară se confruntă cu scumpirea accelerată a materiei prime, care lovește în profituri. În ultimii zece ani, consumul s-a triplat și continuă să crească.
Piața de produse igienico-sanitare nu este ferită de criză și recesiune. Tendința de a renunța la produse mai scumpe pentru unele mai ieftine lovește în producători. Iar aceasta, fără să luăm în calcul consumul redus din România de produse de acest gen, unul dintre cele mai mici din Europa. Piața hârtiei igienice însă pare mai ferită de reducerea consumului, fiind vorba de un produs de strictă necesitate.
Dar nici în acest sector producătorii nu pot rezista pe piață dacă nu fac investiții și nu cresc calitatea produselor oferite. România anului 2000 avea un consum de doar 1,5 kg de produse finite din hârtie „tissue“pe cap de locuitor, conform Middle East Marketing Research Bureau (MEMRB) , iar anul trecut acesta a ajuns la 3,4 kg. Puțin, comparativ cu Austria sau Germania, unde consumul este de până la 14 kg pe locuitor.
Importurile de hârtie igienico-sanitară, care reprezintă circa 35-40% din totalul pieței de 77 milioane de euro, conform ultimelor date MEMRB (2008-2009) sunt și cele care au modificat obiceiul de consum al populației (în special cea urbană, unde au loc majoritatea vânzărilor). Astfel, de la hârtia fără tub și de calitate slabă, s-a ajuns la role cu patru-cinci straturi de hârtie de cea mai bună calitate. Pentru a rămâne în piață, producătorii autohtoni sunt nevoiți să investească în calitate.
Avem nevoie și de reciclare
Potențial pentru piața autohtonă de profil există. Cu siguranță, consumul va crește odată cu îmbunătățirea nivelului de trai. Iar producătorii străini știu foarte bine acest lucru din moment ce sunt deja acționari sau proprietari ai unor fabrici din România. Ultima tranzacție importantă a vizat cumpărarea unui pache