Cel mai important criteriu, pentru români, la achiziţionarea unui autoturism este consumul mediu, conform unui sondaj realizat pe site-ul ivox.ro.
Cele mai importante criterii în achiziţionarea unui autoturism sunt consumul mediu (68.3%), dotările (45.8%), tipul de combustibil (45.6%), opţiunile de achiziţie disponibile (39.2%) şi motorizarea (38%).
Rezultatele diferă faţă de cele obţinute în urmă cu patru luni la sondajul “Calitatea produselor şi serviciilor auto”, când datele scoteau în evidenţă faptul că cele mai importante aspecte sunt opțiunile de achiziţie disponibile (pentru 22.9% dintre respondenţi), cutia de viteze şi tipul de transmisie (pentru 12.9%), capacitatea cilindrică şi brandul (pentru 10% dintre participanţii la sondaj).
Un motiv posibil al discrepanţei obţinute se datorează faptului că în prezent majoritatea cumpărătorilor de maşini sunt mult mai atenţi la caracteristicile autoturismelor şi la costurile indirecte pe care acestea le presupun, datorită scumpirii carburanţilor.
În schimb, atunci când vine vorba despre achiziţionarea unui autoturism second-hand, cele mai importante criterii de alegere sunt consumul mediu (68.7%), costurile de întreţinere (61.5%), dotările (47.8%), anul de fabricaţie (47.5%) şi kilometrajul (45.3%).
Cei mai mulţi indivizi optează pentru achiziţionarea unui automobil cu motor diesel (57.9%), în timp ce 26,9% optează pentru cele pe benzină. În ceea ce priveşte metoda de achiziţie, 26.9% dintre respondenţi ar dori să cumpere o maşină nouă, cu plata integrală, iar un procent identic ar dori să cumpere o maşină second-hand, prin sistem leasing, rate sau alt program de achiziţie de la un dealer autorizat al mărcii.
58% dintre participanţii la sondaj declară că în viitorul apropiat doresc să achiziţioneze un automobil, singuri sau împreună cu familia.