Veniturile și cheltuielile statului din ultimul an de creștere și din, probabil, ultimul an de recesiune sunt, aparent, aproape identice. De fapt, aproape nimic nu mai e ca înainte.
Bugetul general consolidat (BGC) a încasat 164 de miliarde de lei în 2008 și o sumă cavsiidentică (168 de miliarde de lei) în 2010. Sursele de venit s-au schimbat însă destul de mult: față de 2008, anul trecut au crescut încasările din fonduri nerambursabile (cu 1,3% din PIB, adică aproape șapte miliarde de lei), din accize (cu 0,75% din PIB) și din impozite pe proprietate (cu 0,11% din PIB). Au scăzut, în același timp, sumele provenite din contribuții sociale și impozite pe profit (cu câte aproximativ 0,5% din PIB) și din TVA (cu aproape 0,3% din PIB, în ciuda faptului că de la 1 iulie 2010 cota a fost majorată cu cinci puncte procentuale). Relativ identice au rămas sumele încasate din impozitele pe venit (cam 18 miliarde de lei în fiecare din cei doi ani).
Lucrurile se complică atunci când vine vorba de cheltuielile BGC: 189 de miliarde de lei în 2008, 202 miliarde de lei anul trecut. După reduceri de posturi și dramatice scăderi de salarii, costurile cu angajații statului s-au diminuat, în 2010, cu numai 500 de milioane de lei (sub 0,1% din PIB) față de 2008. În ciuda scăderilor de ajutoare și indemnizații, cheltuielile cu asistența socială au crescut cu 3% din PIB (15 miliarde de lei) anul trecut. Una dintre explicațiile pentru aceste aparente anomalii este că în perioada preelectorală din toamna lui 2008 au avut loc creșteri de salarii și pensii ce nu s-au simțit decât în mică măsură în bugetul respectivului an. Astfel încât, fără scăderile de anul trecut, deficitul pe 2010 ar fi ajuns, probabil, la 9%-10% din PIB.
Dacă rambursările de credite nu au înregistrat o creștere semnificativă (+0,16% din PIB), dobânzile au „înghițit” o sumă dublă (7,3 milia