Companiile din industria berii grupate în Asociaţia Berarii României mai au doar 10 fabrici pe piaţa locală în prezent, cu trei mai puţin comparativ cu 2009, în care lucrează în jur de 4.100 de angajaţi faţă de 6.000 anul trecut.
Unităţile închise erau localizate la Cluj (fabrică operată de către Ursus), la Blaj (Bergenbier) şi la Haţeg (Heineken).
"Uitându-ne la trendul mondial, nu există o tendinţă de redeschidere a fabricilor, ci de a mări capacităţile deja operaţionale. Nu ne putem aştepta la noi deschideri în perioada următoare", a spus Jan Derck van Karnebeek, preşedintele Asociaţiei Berarii României şi directorul general al Heineken România.
Asociaţia Berarii României grupează firme precum Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, United Romania Breweries, Ursus, iar recent şi Soufflet Malţ România şi Asociaţia Producătorilor de Hamei din România.
Berarii din asociaţie grupează 90% din piaţă, iar lor li se adaugă micii producători independenţi, dar şi grupul European Food deţinut de fraţii Ioan şi Viorel Micula.
De la 125 de fabrici la mai puţin de 20
În ultimii ani numărul centrelor de producţie din România a scăzut semnificativ după ce în 1994 existau 125 de unităţi. Companiile au pus decizia de restrângere a activităţii de producţie pe seama faptului că piaţa a avut scăderi accentuate în ultimii ani.
Astfel, de la volume totale de 20,2 mil. hectolitri în 2008, vârful consumului în industria berii, anul trecut s-a ajuns la 17 mil. hectolitri. La acest nivel, consumul mediu anual pe cap de locuitor este de 78 de litri, comparabil cu media europeană. Potrivit datelor berarilor, numai trei ţări, Cehia, Germania şi Austria, au un consum ce trece pragul celor 100 de litri.
Preţul mediu în industria berii este de 0,9 eurocenţi pentru un litru, nivel la care piaţa s-ar situa la circa 1,5 mld. euro.
Piaţa d