Grupul german Metro, prezent pe piaţa locală pe segmentul cash&carry cu Metro Cash&Carry şi pe segmentul hipermarketurilor cu real,- Hypermarchet, a avut anul trecut vânzări de 1,831 mld. euro, în scădere de la 1,897 mld. euro în anul anterior, potrivit raportului financiar al companiei.
Cu un total de 51 de magazine pe piaţa românească, cu 14 mai multe decât în 2007, germanii de la Metro nu au reuşit să egaleze performanţa din 2007, ultimul an în care vânzările celor două divizii erau simultan pe un trend ascendent, totalizând 1,957 mld. euro. Anul 2007 a fost unul dintre anii de boom, când economia creştea cu peste 6%, iar consumul avansa cu peste 10%.
În 2007, când Metro Cash&Carry deţinea 23 de magazine, iar real,- 14, grupul german reuşea să obţină, potrivit calculelor ZF, vânzări de peste 7.500 de euro pe metru pătrat, acesta fiind unul dintre cei mai buni indicatori din retail.
Anul trecut, deşi Metro a continuat să pompeze bani în extindere (2 noi magazine cash&carry şi un hipermarket Real), valoarea vânzărilor pe metru pătrat a scăzut cu peste 30% faţă de 2007, până aproape de 5.000 de euro, potrivit calculelor ZF care au la bază vânzările grupului în România, numărul de magazine şi o suprafaţă medie de 7.000 de metri pătraţi per magazin.
Se poate observa astfel că declinul vânzărilor per metru pătrat este mai pronunţat decât declinul cifrei de afaceri în aceeaşi perioadă, ceea ce indică faptul că afacerile au fost impulsionate de creşterea suprafeţei de vânzare.
În anii de boom, când apetitul pentru consum al românilor era foarte mare, acesta fiind principalul motor al economiei, retailerii s-au extins puternic, pentru ca odată cu izbucnirea crizei numărul de magazine nou deschise pe an să scadă.
Afacerile Metro, liderul din comerţul local, au scăzut astfel anul trecut cu 3,5% faţă de 2009, în pofida faptului că num