Peste 91% dintre ei se aşteaptă ca preţul alimentelor să crească în 2011, spun datele unui sondaj de opinie, furnizate la solicitarea gândul. De altfel, numărul respondenţilor care se declară afectaţi de criză în mare şi foarte mare măsură a atins nivelul record de 53,2%.
"Creşterea procentului celor care s-au declarat afectaţi de criză într-o măsură mare şi foarte mare, de la 28.6% în februarie 2009 la 53,2% in februarie 2011, s-a datorat în principal faptului că în mediul privat au continuat concedierile şi reducerile salariale, în timp ce în mediul public angajaţii au simţit măsurile de austeritate impuse de Guvern", explică Camelia Vilău, director de dezvoltare al Mednet Marketing Research Center, compania care a realizat sondajul.
Aşteptările generalizate ale românilor cu privire la scumpiri iminente ale produselor alimentare vin în contextul în care veniturile gospodăriilor s-au erodat în ultima perioadă. Astfel, o familie câştiga în penultimul trimestru al anului trecut 2.231 de lei, cu 37 de lei mai puţin decât în perioada similară din 2009, conform celor mai recente date ale Institutului Naţional de Statistică (INS). Concomitent, se observă o creştere uşoară a ponderii sumelor alocate pentru mâncare şi băuturi nealcoolice în totalul cheltuielilor unei gospodării. Dacă, în 2009, acestea reprezentau 40,7% din totalul banilor destinaţi consumului în 2010, ele au atins 41%.
"Mâncăm mai puţin", soluţia anticriză a şase din zece români
Astfel, deşi alimentele s-au scumpit constant, consumatorul român are un buget destinat acestei categorii de produse similar celui din urmă cu doi ani. Însă, dacă în 2009 un kilogram de cartofi putea fi cumpărat pentru un leu, în prezent, acelaşi kilogram costă trei lei.
Dincolo de acest exemplu spectaculos, sunt şi produse, precum ouăle, care au acelaşi preţ ca în urmă cu doi ani. Însă, în ansam