\"Cine-i, ce-i, ce-a fost pe-aici?\" Zarvă mare televizată, ieşiri la rampă, sfadă, război. România contribuie alături de aliaţii NATO în intervenţia din Libia. Trimite o fregată pregătită de război în Marea Mediterană, pentru a impune o blocadă armată Libiei.
Să analizăm puţin Libia. Vorbim nu doar de al zecelea producător de petrol al lumii, ci şi de o ţară care are de nouă ori suprafaţa României, chiar dacă are doar o treime din populaţia noastră. Vorbim despre o intervenţie a unei ţări din sud-estul Europei într-o ţară din nordul Africii. Vorbim în cazul Libiei de beduini crescători de cămile, de triburi certăreţe înarmate şi de un nisip nesfârşit unde cade câte o ploaie la zece ani. Vorbim de o altă lume faţă de cea pe care o cunoaştem. Ce să caute România acolo?
Nici istoria nu este un ghid foarte bun. Acum două mii de ani, Tripolitania, cum era numită atunci, era un exportator important de ulei de măsline. Mai nou, măslinele cele mai gustate sunt perimetrele petroliere din care s-au înfruptat pe rând, începând din 1959, mai-marii industriei mondiale: Shell, ExxonMobil, dar mai ales ENI, avand în vedere relaţia privilegiată cu Italia. Mai aproape de noi, în urmă cu două sute de ani, în 1801, o fregată americană, USS Enterprise, intră în conflict cu o navă tripolitană, în cadrul Războiului Berber. Astăzi, o fregată britanică, cumpărată cu scandal de România, recondiţionată, revopsită şi rebotezată Ferdinand I va fi trimisă de la Constanţa către Marea Mediterană, pentru a participa la blocada navală NATO. Trecem lejer şi peste scandalul investigat de Biroul pentru Fraude Majore din Marea Britanie, care a mers o perioadă pe urma unui comision de opt milioane de lire plătit, din informaţiile britanicilor, de intermediarul Barry George către figuri rămase necunoscute, implicate în tranzacţie din partea guvernului României din 2004.
@N_P