Cind v-ati lasat ultima oara copilul sa mearga singur la scoala? Sau cind i-ati permis sa mearga acolo cu bicicleta? Ce ziceti, este bine sa-l lasati sa ia autobuzul spre scoala singur? Astazi suna foarte periculos sa-l lasi pe cel mic in oras sa se deplaseze singur la scoala sau la locul de joaca. Dar copiii au nevoie de libertate, de mobilitate, iar orasul tocmai de aceea pare inspaimintator, pentru ca nu sunt destui copii care sa se deplaseze singuri pe strazi.
Orasul vazut de la nivelul trotuarului
Francesco Tonucci crede intr-un viitor in care orasele europene vor fi impinzite de copii care merg singuri la scoala pe jos sau cu bicicleta. In cadrul prezentarii sale de la conferinta Velo City 2011 (23-25 martie, Sevilla), liderul proiectului Orasul copiilor a descris acest cerc vicios: parintii nu-si lasa copiii singuri pe strada deoarece li se pare periculos, dar in acelasi timp orasul pare periculos pentru ca nu sunt destui copii care sa mearga pe jos sau sa pedaleze. Parintii sunt in masini, alaturi de copiii lor, in drum spre scoala. Micutii nu au contact cu cei de virsta lor in afara deplasarilor si a orelor de scoala, ceea ce are un impact important in dezvoltarea lor.
Cind moderatorul discutiei i-a rugat pe cei din sala sa ridice mina cei care mergeau la scoala pe jos sau cu bicicleta, s-a format o padure de brate. Cind a fost vorba insa sa ridice mina cei care isi duc copiii la scoala pe jos, cu bicicleta sau cu autobuzul, foarte putine miini au fost ridicate. Semn ca exista deja o diferenta mare intre generatii, desi orasul este acelasi si scolile nu si-au schimbat amplasarea.
Tonucci cunoaste foarte bine psihologia copilului. El stie ca, o data adolescent si cu o cheie de la casa in mina, copilul va incerca sa fie mai mobil decit era cind parintii il duceau cu masina la scoala. Va dori o bicicleta si o va folos