La parafraza după Oscar Wilde din titlu a răspuns Teatrul 74 din Tg. Mureş. În ciuda tradiţiei mioritice a fatalităţii, instituită de ciobanul moldovean, directorul Teatrului 74, Theo Marton, şi echipa lui şi-au luat soarta în propriile mîini şi au creat un program care să îi înveţe pe studenţii la teatru cum să îşi găsească un loc de muncă după terminarea facultăţii. Problema e veche şi spinoasă căci şcoala nu ajută studentul să transforme ceea ce învaţă în realitate (teoria ca teoria...). Proiectul „Practică Teatrală în Regiunile de Centru şi Nord-Vest” a obţinut finanţare din fonduri europene pentru doi ani, timp în care studenţii români şi maghiari de la universităţile din Tg Mureş, Cluj şi Sibiu învaţă să creeze companii independente. Într-o primă etapă, au loc ateliere cu profesionişti în dramaturgie, regie, scenografie, actorie şi jurnalism, iar în a doua parte, echipe de artişti şi manageri, combinate din toate cele trei centre universitare creează un spectacol într-o companie independentă fictivă. Cu alte cuvinte, învaţă să facă teatru pe cont propriu, dar cu bani europeni.
Mai mult decît exerciţiul necesar al facerii şi vinderii unui spectacol, studenţii au învăţat lucruri esenţiale ale meseriei. Că teatru se face în echipă (şi e al naibii de greu să lucrezi în grup, cu oameni pe care atunci i-ai cunoscut şi care au, poate, opinii diferite de ale tale). Că fiecare element dintr-un spectacol e important şi unul fără altul nu funcţionează (trebuie să ai text bine scris, regie inteligentă, actori buni, scenograf creativ şi o echipă de marketing dinamică). Că teatrul e aici şi acum, ce ţi-a ieşit bine azi, mîine s-ar putea să nu mai funcţioneze şi asta e cel puţin neplăcut.
And the winner is...
Ce poate face o echipă de studenţi în 3 săptămîni e de-a dreptul surprinzător. Cele trei spectacole cîştigătoare care vor fi prezentate în cadrul F