România este piaţa europeană cu cea mai puternică creştere a pieţei de retail în ultimii zece ani, de 123% în intervalul 2000-2010, iar consultanţii apreciază că potenţialul pieţei este în continuare printre cele mai mari, comparabil doar cu cel al Bulgariei, Poloniei şi al ţărilor baltice (Estonia, Letonia, Lituania).
Valoarea pieţei de retail din România, estimată la 22 mld. euro în 2010, va creşte cu 62% în următorii zece ani, în timp pe ce în ţări precum Portugalia, Spania, Italia sau Grecia avansul va fi de doar aproximativ 10%, potrivit unui studiu al firmei Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă imobiliară King Sturge.
"Este de aşteptat ca toate pieţele din Europa Centrală şi de Est să înregistreze o creştere a pieţei de retail de peste 40% în următorii zece ani, un avans mai semnificativ urmând să consemneze ţările baltice, România şi Bulgaria, toate cu peste 60%. Deşi puternică, această creştere este de fapt mai puţin explozivă decât cea înregistrată în ultimii zece ani, dovadă a maturizării pieţelor", spun autorii studiului.
La începutul acestui an o serie de dezvoltatori imobiliari au reînceput investiţii în centre comerciale de zeci de milioane de euro în oraşe precum Bucureşti, Craiova, Oradea sau Constanţa, pe fondul cererii manifestate de retaileri puternici la nivel european, care mizează pe România pe termen lung.
Oraşele mari din România care au potenţial de creştere cu peste 60% sunt Bucureşti, Piteşti şi Timişoara, în timp ce la Iaşi, Cluj-Napoca, Brăila şi Braşov piaţa are potenţial de creştere de peste 50%, potrivit aceluiaşi studiu. Cu alte cuvinte, dacă românii cheltuiesc în prezent în comerţul modern aproximativ 1.060 de euro anual, bugetul mediu pentru cumpărături ar putea ajunge în 2020 la 1.736 de euro. Diferenţa faţă de ţările europene s-ar micşora în acest timp,