Preţul nu mai este principalul criteriu de cumpărare a unei maşini. Recenta evoluţie e preţului carburanţilor la pompă i-a făcut pe români mult mai atenţi la acest capitol.
Două treimi dintre respondenţii unui sondaj realizat de GfK în 2010 spun că achiziţionează un automobil în primul rând după consum. Următoarele criterii care dictează alegerea sunt, în ordine, marca (44%), preţul (44%), caracteristicile şi performanţa motorului (40%), precum şi confortul (36%).
Nu este de mirare că românii se uită în primul rând la consum, având în vedere că anul trecut carburanţii s-au scumpit cu peste 15%, comparativ cu 13%, în 2009, potrivit datelor statistice oficiale.
Creşterile de preţuri au continuat însă şi în 2011, pe fondul creşterii cotaţiilor ţiţeiului la nivel internaţional, dar şi al conflictelor sociale şi politice din Africa de Nord şi Orientul Mijlociu.
Ce vor românii: maşini second-hand, plătite cash
Pe de altă parte, numărul celor care au de gând să-şi cumpere o maşină este în scădere comparativ cu 2008.
Doar 5% dintre participanţii la sondaj au declarat că intenţionează să facă o asemenea achiziţie în următoarele şase luni.
"Acest procentaj este comparabil cu cel înregistrat în 2009 - de 6% - dar în scădere faţă de 2008, când 9% declarau acelaşi lucru", explică realizatorii analizei.
Anul trecut, procentaje mai mari pentru intenţia de achiziţionare se înregistrau în Oltenia (12%) şi în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 ani (13%).
Preferinţele cumpărătorilor se îndreaptă însă către maşini second-hand, după cum au răspuns 60% dintre persoanele chestionate.
Cât despre modalitatea de plată, peste trei sferturi dintre cei care au declarat în 2010 că intenţionează să cumpere un autovehicul aveau în plan să facă plata cash, din resurse proprii.
Situaţia este diferită faţă de perioada 20