Cînd a început licitaţia Artmark de primăvară, miercuri, şi nu joi, cum se obişnuia, două cifre erau în atenţie: recordul individual de adjudecare de 175 de mii de euro şi suma de 1 milion de euro adunată într-o singură şedinţă. Şi destul de repede a devenit limpede că vom asista la de-păşirea a-ces-tor praguri. Desigur, se avea în vedere pragul individual de 200 de mii de euro, dar demnă de semnalat ar fi fost orice adjudecare peste cifra din vîrf a momentului.
Şi ea a fost depăşită de două ori, de fapt a fost depăşită o dată, cu 30 de mii de euro, şi atinsă doar, în altă situaţie. În ambele cazuri e vorba de Grigorescu, acest distrugător imperturbabil de recorduri, sfărîmător de cote, zdrobitor de previziuni, alimentator de speranţe. Este drept, oferta licitaţiei de primăvară, una dintre cele patru sezoniere care fac baza şi tradiţia Artmark, lăsa loc la speranţe destul de întemeiate. Chiar şi autoarele "surprizei" erau previzibile.
Cînd s-a ajuns la poziţia 41, reflectoarele s-au aprins instantaneu. Era vorba de o pictură de dimensiuni medii, 26 pe 45, desigur de Nicolae Grigorescu, cu o distribuţie extrem de bogată. Zici că toate personajele maestrului s-au strîns în această scenă de final de serial TV, care cu boi, marame, ciobănaşi, parcă şi "Fată culcată în iarbă" s-a ridicat din clasamentele unde s-a odihnit atîta timp pentru a participa la reuniunea de familie. Ştiind că provine din colecţia Ion Luca Caragiale, după concentrarea pe monumentul dedicat operei marelui dramaturg etalată acum o săptămînă, nu a fost prea greu să vedem în această pictură tot o ieşire la scenă de mari subiecte şi caractere, de această dată create de un pictor, mult mai vizual.
Estimarea picturii recordmene era modestă, timidă, de-a dreptul ruşinoa-să dar parcă îmbia la gînduri perverse, care au împins-o spre luminile scenei. Estimată în interiorul unui interval