Criza a avut efecte devastatoare in randul dezvoltatorilor imobiliari, insa necazul unora a adus bucurie altor business-uri, care depind de imobiliare pentru a se extinde, si care au inceput sa cumpere sau sa inchirieze suprafete de cateva ori mai mari decat in perioada de boom.
Marii retaileri au fost protagonisti in cel putin 75% din tranzactiile cu terenuri incheiate in ultimii doi ani (exceptand tranzactiile efectuate de persoane particulare cu loturi de case). Acestia au profitat de scaderile de preturi si au securizat locatiile foarte bune, in zone centrale sau semi-centrale, pe care nu si le-au permis in perioada boomului imobiliar, spune Sinziana Oprea, asociat in cadrul departamentului de terenuri al Colliers International.
Astfel, ei s-au dovedit mult mai agresivi in ceea ce priveste achizitiile de terenuri comparativ cu perioada 2007-2008, atat in Bucuresti, cat si in orasele din provincie cu peste 100.000 locuitori, spune Oprea.
Acest lucru este insa valabil pentru acei retaileri al caror business a fost mai putin afectat de criza economica - hipermarketuri, supermarketuri, discounteri, retaileri de bricolaj. Altii, precum retailerii de mobila sau cei de tip cash&carry, au fost in ultimii doi ani aproape exclusiv preocupati de restructurarea si eficientizarea magazinelor deja existente.
Colliers estimeaza ca valoarea tranzactiilor cu terenuri incheiate in 2009-2010 a fost sub 20% din cea inregistrata in intervalul 2007-2008. Spre deosebire insa de perioada anterioara, cand majoritatea cumparatorilor au fost atrasi de Capitala, in perioada 2009-2010 investitiile in terenuri au fost aproape egal distribuite in Bucuresti si restul oraselor din tara.
"Am realizat un calcul pentru tranzactiile de terenuri (proprietati de peste 1 ha) din 2010, astfel peste 51% din volumul tranzactiilor de terenuri din 2010 au av