Monica Iavorschi, 37 de ani, directorul general al producătorului de electrocasnice Arctic din Găeşti, spune că ne-am întors cu câţiva ani în urmă în ceea ce priveşte consumul de electrocasnice, în condiţiile în care a revenit cererea pentru maşinile de spălat semi-automate şi pentru frigiderele care îndeplinesc funcţii elementare.
"În 2010 ne-am întors în timp din punctul de vedere al nevoilor de consum. Oamenii au achiziţionat produse standard, cu care să îşi satisfacă nevoi de bază precum cele de a spăla, de a răci."
Iavorschi crede că scăderea consumului şi implicit a pieţei se datorează contextului economic în principal, componenta psihologică - optimismul/pesimismul consumatorilor - jucând doar un rol secundar.
Scăderea PIB-ului, creşterea şomajului, a fiscalităţii şi un TVA mai mare din iulie sunt foarte multe lucruri extrem de concrete care au dus la scăderea puterii de cumpărare şi la o cerere mai mică decât anterior. "Comportamentul de consum s-a schimbat pe toate categoriile de produse. În cazul frigiderelor, unde se cumpărau combine şi produse de mari dimensiuni - tendinţă vizibilă în 2005-2008 -, acum lucrurile s-au întors la 180 de grade. Oamenii au schimbat combina cu frigiderul cu două uşi şi aparatele mari cu altele cu volume mai mici. Mai mult, au mai renunţat la nişte funcţii ale aparatului şi sunt mai sensibili la consumul energetic. Totul ţine de un portofel unde banii sunt număraţi."
În aceste condiţii Iavorschi nu crede că putem vorbi despre o schimbare semnificativă a comportamentului de consum în 2011, pentru că nu ne putem întoarce şi mai mult înapoi, la frigiderele cu o uşă. "Nu mai sunt produse astfel de frigidere pentru că dacă ar fi după consumatori, poate s-ar întoarce."
Managerul Arctic mai spune că 2011 ar trebui să arate similar cu 2010 atât din punctul de vedere al cererii, cât şi al preţurilor la produ