Faptul că multe dintre uzinele producătoare de mașini din Japonia și-au reluat activitatea nu înseamnă deloc și terminarea problemelor pentru industria auto. Nici prentru cea niponă și nici pentru cea mondială.
Conform mai multor șefi ai companiilor producătoare de vehicule, problemele majore vor fi vizibile abia în al doilea trimestru al acestui an. Asta pentru că, atât uzinele de asamblare nipone cât și multe fabrici din întreaga lume produc acum cu piese aflate în stoc încă din luna februarie, adică înaintea producerii dezastrului natural.
Numai că, aceste stocuri sunt pe sfârșite, iar fabricile multor producători de componente niponi întârzie să revină la capacitatea maximă de producție.
Conform lui Carlos Ghosn șeful Renault-Nissan, circa 40 de furnizori japonezi sunt încă în mare dificultate. Aceștia produc în special componente electrice și electronice pentru mașini, anvelope și piese din material plastic dar și baterii pentru vehicle electrice sau hibride.
„Este o situație serioasă foarte dificil de evaluat în acest moment. A fost cutremurul, apoi valul tsunami, iar acum sunt pene de curent, întreruperi ale elimentărilor cu gaze și apă, ca să nu mai vorbim de o penurie de carburanți. Toate acestea afectează atât producătorii de mașini cât și pe cei de componente”, a declarat Ghosn care a dat și un exemplu concret.
Una dintre uzinele care produce motoare pentru Nissan se află foarte aproape de Fukushima și, în ciuda instalării unui „centru de urgență” de către compania niponă, nu se întrevede o reluare a producției în viitorul foarte apropiat. Ca soluție de avarie, uzinele Nissan vor importa motoare de la o altă uzină care se afșă însă în Tennessee, SUA, și asta înseamnă timp mult mai mare de livrare și costuri majore de transport.
Și francezii de la PSA Peugeot Citroen se pregătesc pentru a depăși estimata penurie de co