Ora de română
Lansat în luna ianuarie, proiectul propune un parteneriat cu liceele bucureştene interesate un nou concept: lecţii de română despre scriitori contemporani, desfăşurate în prezenţa acestora. Elevii au astfel ocazia de a dialoga cu autorul „studiat”. În contextul în care majoritatea manifestărilor culturale se prevalează de fonduri publice, proiectul USR vizează ideea de buget zero. Fără costuri inutile, fără premii şi diplome controversate, fără autori de mâna a doua şi fără mobilizări de cadre.
Scriitorii aleşi sunt de regulă dintre aceia ale căror nume nu se regăsesc încă în programele şcolare. Se ştie, manualul dăunează.
Au fost invitaţi, până acum, Gabriela Adameşteanu (Colegiul Naţional „Iulia Hasdeu”), T.O. Bobe (Liceul „George Călinescu”), Nora Iuga (experiment, oră predată chiar de autoare), Ileana Mălăncioiu, Dumitru Radu Popescu, Liviu Ioan Stoiciu (Colegiul Naţional „Ion Creangă”), Mircea Dinescu (Colegiul Naţional „Eugen Lovinescu”). Pe 26 martie se va desfăşura un nou episod al proiectului, o oră cu şi despre Ioan Es. Pop propusă de profesorii Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr”. Lecţiile se derulează la Sala Oglinzilor (a Uniunii Scriitorilor din România) sau în liceele partenere.
Elogii apăsătoare
Dacă e să judecăm ultimul roman al prolificului Octavian Soviany, Viaţa lui Kostas Venetis, după entuziasta cronică a lui Adrian G. Romila („Complicata poveste a unui aventurier”) din ultimul număr al Luceafărului de dimineaţă (19 martie), atunci neapărat că ne aflăm în faţa unei creaţii de excepţie. Cel puţin aceasta e sentinţa recenzentului de la „Luceafărul”, care nu se zgîrceşte defel în epitete, supunînd romanul unei avalanşe de elogii apăsătoare: „Nicăieri în proza actuală limba română nu a fost mai spectaculoasă ca în romanul lui Octavian Soviany, nimeni nu a reuşit să mai p