Majoritatea au preferat să plătească cu banii jos
GfK România a realizat o radiografie a pieţei auto, pe baza datelor culese în 2010 pentru GfK MotoBus, un instrument de cercetare continuă care monitorizează piaţa auto din România. Din februarie 2011, GfK Motobus are şi o secţiune bianuală dedicată analizei pieţei asigurărilor auto.
Principalele concluzii ale studiului arată că, în medie, în anul 2010, intenţia de cumpărare a unui automobil pentru următoarele 6 luni este de 5% la nivelul întregii populaţii. Acest procent este comparabil cu cel înregistrat în 2009 - de 6% - dar în scădere faţă de 2008, când 9% declarau acelaşi lucru. Anul trecut, procente mai mari pentru intenţia de achiziţionare se înregistrau în Oltenia (12%) şi în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 ani (13%).
La nivelul lui 2010, cele mai importante criterii de alegere au fost consumul redus de combustibil (63%), marca (44%), preţul (44%), caracteristicile şi performanţa motorului (40%) şi confortul (36%). Din a doua jumătate a lui 2009 se remarcă o creştere a importanţei consumului de combustibil, devansând astfel preţul. În plus, 60% dintre preferinţele românilor s-au îndreptat mai degrabă spre maşini second-hand.
Acces mai dificil la credite
Peste trei sferturi dintre cei care au declarat în 2010 că intenţionează să cumpere un autovehicul aveau în plan să facă plata cash, din resurse proprii. În perioada 2008-2009, numărul românilor care preferau să plătească cash pentru automobilul cumpărat era mai mic, o posibilă explicaţie fiind legată de creşterea nesiguranţei în rândul consumatorilor, scăderea veniturilor stabile şi a disponibilităţii de a contracta un credit, precum şi accesul mai dificil la credite în 2010.
Studiul Motobus a analizat pentru prima dată luna trecută şi obiceiurile de consum ale românilor privind asigurările