Imaginea, se spunea în creştinismul timpuriu, este mai convingătoare decât raţiunea. De aceea, să privim gravura pe care o reproducem alăturat. Reprezintă un spital medieval, mai precis o sală imensă în care zac, pe paturi, suferinzii neputincioşi. Boala somatică aduce cu sine neputinţă, imposibilitatea de menţinere şi mişcare. Dar, boala psihică, produce ea o neputinţă fizică sau mai degrabă de altă natură? Dacă infirmitatea nu este corporală, atunci de ce paturi? Observaţiei medicilor din spitale nu-i scapă sentimentul de inferioritate pe care-l resimte o persoană în situaţie declivă. (...)
patusialinarea1.JPG Imaginea, se spunea în creştinismul timpuriu, este mai convingătoare decât raţiunea. De aceea, să privim gravura pe care o reproducem alăturat. Reprezintă un spital medieval, mai precis o sală imensă în care zac, pe paturi, suferinzii neputincioşi. Boala somatică aduce cu sine neputinţă, imposibilitatea de menţinere şi mişcare. Dar, boala psihică, produce ea o neputinţă fizică sau mai degrabă de altă natură? Dacă infirmitatea nu este corporală, atunci de ce paturi? Observaţiei medicilor din spitale nu-i scapă sentimentul de inferioritate pe care-l resimte o persoană în situaţie declivă. Acesta este motivul pentru care Carl Gustav Jung a înlocuit canapeaua lui Freud printr-un fotoliu. Dacă rămânem în domeniile acestor doi medici celebri, găsim explicaţia că boala produce o regresie care face pacientul să caute maternajul. Dar acesta îi este în mai mică măsură oferit de pat decât de psihoterapie. Graham Thornicroft, de la Departamentul de cercetare a serviciilor de sănătate din Institutul londonez de Psihiatrie Kings College, şi Michelle Tansella, de la Departamentul de Medicină şi Sănătate Publică al Universităţii din Verona* analizează – într-un document nepublicat, adresat Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii – diferenţele dintre asiste