Dacă o lege adoptată de Senatul României (prima Cameră sesizată) prevede ca nepurtarea centurii de siguranţă să nu fie sancţionată decât cu avertisment scris, în ţările europene această faptă atrage după sine amenzi usturătoare.
Centura de siguranţă a fost introdusă în automobile, în majoritatea ţărilor europene, începând cu anii ’70. Studiile efectuate de diferite organisme au arătat că centura de siguranţă a redus considerabil numărul victimelor în cazul accidentelor.
În ciuda rezultatelor testelor, mulţi conducători auto refuză să poarte centura, iar americanii consideră că obligativitatea de a o purta încalcă drepturile omului, conform unui sondaj efecutat peste Ocean.
Cele mai multe amenzi pentru nepurtarea centurii de singuranţă le primesc germanii, urmaţi de români şi ucraineni, conform datelor Organizaţiei Poliţiilor Europene (TISPOL).
În România, anul trecut, peste 2.300 de persoane au fost ucise în evenimente rutiere. Una dintre cauze este aceea că folosirea centurii de siguranţă nu reprezintă o prioritate pentru pasagerii din faţă şi cu atât mai puţin pentru cei de pe locurile din spate.
Acest număr ar putea creşte dacă deputaţii vor adopta reglementările aduse Codului Rutier de către senatorul PD-L, Staicu Dumitru Florian. Acesta a propus ca nepurtarea centurii de siguranţă sau a dispozitivelor de siguranţă omologate să fie sancţionate doar cu avertisment scris.
Legislaţia actuală impune obligaţia ca toţi ocupanţii locurilor prevăzute prin construcţie cu centura de siguranţă să o poarte, iar copiii cu vârste sub 3 ani să fie transportaţi numai în dispozitive de reţinere omologate.
Cine e scutit să poarte centura de siguranţă
Nu sunt obligaţi să poarte centura de siguranţă: conducătorii de autoturisme pe timpul executării manevrei de mers înapoi sau care staţio