„Morgan Library and Museum”, o instituţie fără egal printre muzeele new-yorkeze, îşi are originile în enciclopedica colecţie de artă occidentală asamblată de Pierpont Morgan (1837-1917).
De la antichităţi egiptene la desene contemporane, de la armuri şi tapiserii la manuscrise autografe, Pierpont Morgan a cumpărat imens, bazându-se mai mult pe instinct decât pe erudiţie. „Nu există un preţ prea mare pentru un obiect de o frumuseţe inchestionabilă şi de o autenticitate fără dubii” – obişnuia el să spună.
Luând la un moment dat decizia de a-şi reuni colecţia dispersată în mai multe lăcaşuri de pe două continente, Pierpont Morgan îl angajează pe Charles Follen McKim (1847-1909), unul dintre cei mai importanţi arhitecţi americani ai timpului, să construiască un studiobibliotecă la intersecţia dintre Madison Avenue şi strada a 36-a. Ca şi alte realizări ale lui McKim – Biblioteca Publică din Boston (1887), campusul Universităţii Columbia (1893), clădirea staţiei de tren Pennsylvania din New York (1904-1910) –, „Morgan Library” (1906) este un exemplu al „Renaşterii americane”, stil caracterizat de copierea mai mult sau mai puţin servilă a modelelor arhitectonice ale Renaşterii italiene.
Pornind de la exemple ale secolului al XVI-lea, Mc Kim a conceput o structură menită să integreze arhitectură, sculptură şi pictură. Fără a fi de mari dimensiuni, „Morgan Library” este de o maiestoasă eleganţă. Pilaştri dorici, coloane ionice, reliefuri alegorice înnobilează faţada. În interior, trei camere sunt construite radial în jurul unei rotonde centrale, având un tavan pictat de Harry Siddons Mowbray (1858-1928), inspirat de frescele lui Rafael şi Pinturicchio de la Vatican.
În 1924, „Morgan Library” devine o instituţie publică, J.P. Morgan donând statului New York clădirea şi fabuloasa colecţie moştenită de la tatăl său. O anexă este construită în 1928 p