Cu siguranţă, una dintre marile bucurii ale turismului este shopping-ul. Fie că recunoaştem sau nu, panorama Parisului văzută de pe Turnul Eiffel poate fi egalată doar de o tură prin Printemps Houssmann (centru comercial care, apropo, a fost declarat monument istoric!) sau un raid prin magazinele din Defance. E fascinantă priveliştea Manhattan-ului ce se deschide de la înălţimea Statuii Libertaţii sau din Rockefeller Center, dar se cere asortată neapărat cu sacoşele multicolore, cele mai multe din materiale reciclabile, cu care te trezeşti în braţe după o parcurgere a Fifth Avenue, de la Central Park pînă în Washington Square şi retur. E interesantă Lisabona, capitala de pe malul Atlanticului, dar o vizita în muzeele Dali, Picasso, Magritte se cere continuată cu vizitarea, până la orele târzii ale închiderii, ale Mall-ului Vasco da Gama aşa cum vizitarea Muzeului Prado din Madrid se „stinge” aproape inevitabil în feeria cumpărăturilor din centru, de pe Grand Via.
Dar atâtea magazine şi locuri celebre pentru cumpărături nu sunt suficiente pentru a ostoi setea, foamea şi ce-o mai fi de shopping, caracteristice turistului de pretutindeni şi din totdeauna. Şi pentru că adevăratele paradisuri ale cumpărăturilor trebuiau să poarte un nume, ele s-au numit simplu „outlet”. Concepute iniţial ca locuri de desfacere fără fiţe – şi evident, adaosuri – a mărfurilor venite direct din atelierele şi fabricile de orice fel, de la electrice şi electrocasnice la textile, outlet-urile au împânzit întreg mapamondul precum ciupercile un luminiş după ploaie. Acum nu ne mai putem închipui Parisul fără La Vallée Shopping Village, outlet aşezat strategic cu o staţie de RER înainte de Disney Land, părăsim Lisabona traversând estuarul numai pentru a ajunge la Freeport, considerat cel mai mare outlet din Europa, lăsăm în urmă minunăţiile Vienei pen