Criza prin care a trecut industria auto mondială a dat naștere unui război al prețurilor care, în ciuda declarațiilor de neagresiune din ultima perioadă, are șanse să continue în 2011.
Speriați de scăderea drastică a vânzărilor din ultimii trei ani, producătorii și comercianții de mașini caută în continuare soluții pentru a atrage cât mai mulți clienți. Iar factorul determinant în orice perioadă critică este prețul.
Conform „Car Price Report“, document publicat anual de Directoratul Competiție al Comisiei Europene, în 2008 prețul mediu al mașinilor comercializate pe bătrânul continent a scăzut cu 3,1%, iar în 2009 cu încă 0,6%. Și pentru anul trecut analiștii estimează o reducere a prețurilor, cu 2,2%, ceea ce înseamnă că, în perioada 2008 - 2010, scăderea cumulată a prețului real a fost de 5,9%.
Raportul CE menționează că, în România, după creșterea de 3,7% a prețurilor din 2008 a urmat una dintre cele mai mari scăderi din întreaga UE. Astfel, în 2009, prețul mediu real a scăzut la noi cu 10,1%.
Mașini mai ieftine și în 2011
Vicepreședintele executiv al PSA Peugeot Citroën, Jean-Marc Gales, a declarat recent că și în acest an prețurile vor scădea, în medie cu încă un procent, în timp ce unii analiști vorbesc de reduceri chiar mai mari, cuprinse între 2% și 3%.
La aceste cifre trebuie adăugate și discounturile aplicate mascat de către producători și comercianți prin modele speciale, oferte temporare desfășurate pe unele piețe sau de către unii dealeri, precum și campaniile derulate de unele mărci care mizează pe atragerea clienților prin servicii postvânzare optimizate, precum garanție extinsă, revizii gratuite sau anumite piese de schimb ori lucrări de reparații la prețuri mai mici.
Puțini sunt însă cei care și recunosc că întreaga industrie se află în plin război al prețurilor, însă poziționarea din punctul de vedere al