Pentru a-și salva din profiturile lovite de creșterea cotației barilului de petrol, companiile aeriene sunt nevoite să umble la prețul biletelor. Efectul se va simți, cel mai probabil, din a doua jumătate a anului, când pachetele turistice vor fi mai scumpe cu până la 15%.
Industria aeriană globală va avea, la finalul acestui an, o factură la combustibil mai mare cu 48 de miliarde de dolari, potrivit estimărilor Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA), ale cărei previziuni legate de prețul barilului de țiței pentru 2011 au fost revizuite de la 96 la 119,5 dolari/baril, în medie.
Fiecare dolar în plus la un baril de petrol se traduce prin creșterea facturii companiilor aeriene cu 1,6 miliarde de dolari. Cum combustibilul reprezintă 29% din costurile de operare, cei care vor resimți scumpirea vor fi, evident, pasagerii. Prin urmare, pentru acest an, este așteptată o creștere de până la 20% a prețurilor biletelor de avion și, implicit, a pachetelor turistice care presupun deplasarea cu avionul.
Printre primele companii care au anunțat scumpirea biletelor au fost cele din Golf, precum Emirates și Qatar, în timp ce operatorii europeni se străduie să amâne momentul. Willie Walsh, CEO al British Airways, a declarat că operatorul va supraveghea atent costurile relaționate combustibilului.
„Realist vorbind, toată lumea trebuie să înțeleagă că un preț mai mare al petrolului se va regăsi, într-un final, la consumator“, a arătat oficialul. Nici Tarom nu va fi scutit de o majorare a tarifelor, chiar dacă reprezentanții operatorului declară că nu s-a luat încă o decizie în acest sens. Foarte probabil însă, pentru a evita impactul asupra pasagerilor, multe companii aeriene vor diminua numărul locurilor disponibile la tarife avantajoase. „Nu vrem să facem speculații privind prețurile“, declară Attila Dankovics, director de marketing,