Pe o piaţă a vinului în continuă scădere, există şi firme care au ajuns să-și majoreze cifra de afaceri şi profitul, an de an. Secretul constă în adaptarea produselor la cerinţele publicului, promovarea curajoasă şi renunţarea la obiceiul de a încerca să le fie impuse consumatorilor anumite idei și preferințe, spun oamenii de afaceri din domeniu.
«Piaţa vinului a tot scăzut din 2008 încoace şi nu arată semne de revitalizare semnificativă a consumului. În fiecare din ultimii doi ani, pe fondul crizei, piaţa vinului a scăzut cu circa 10%.
În 2010, producția națională a fost de 4,95 milioane de hectolitri, cu o valoare de 400 de milioane de euro», explică Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului, contextul în care au evoluat afacerile. În aceste condiţii, pentru a se menține în marja de profit, producătorii români au găsit și aplicat diverse soluții, de la abandonarea strategiilor tradiţionale şi atragerea de specialişti străini la marchetarea provocatoare și expansiunea reţelelor de magazine.
Recaş merge pe mâna specialiştilor străini
Cu o producţie anuală de opt milioane de sticle de vin, Cramele Recaş au mizat pe inovare. „Am căutat să vedem ce îşi doresc consumatorii. Nu am mers, aşa cum se face de obicei, pe ideea de a ne impune cu ceea ce avem la îndemână. Mulţi mizează pe elementele de tradiţie şi se aşteaptă ca produsele să le fie acceptate imediat. Noi am încercat să ne adaptăm pieţei, să aflăm ceea ce se caută şi să oferim exact ceea ce consumatorii vor să găsească“, spune Ioan Georgiu, directorul general al Cramelor Recaş.
În acest caz, cheia succesului a constituit-o angajarea unor specialişti din străinătate, care cunosc pieţele pe care exportatorii români de vinuri doresc să pătrundă. „Pentru promovarea produselor, avem o firmă separată. În fruntea acesteia am angajat un englez, care s