Scenă din Ahmatova
Astă-seară, la Opera Bastille din Paris, va fi premiera mondială a operei „Ahmatova", comandată de renumitul teatru liric compozitorului Bruno Mantovani, directorul Conservatorului din capitala Franţei.
Aşa cum arată şi titlul, eroina principală a creaţiei este poeta rusă Anna Ahmatova, scriitoare a cărei existenţă a fost marcată de teroarea stalinistă. Viaţa Annei Ahmatova conţine într-adevăr substanţa tragică presupusă de o operă lirică. Căsătorită cu Nikolai Gumiliov, întemeietorul „akmeismului", curent literar ce acorda prioritate esteticului, şi mai puţin mesajului, poet important atât prin propria creaţie, cât şi prin ştiinţa de a-şi apropia tinerii scriitori care doreau să inoveze, poeta îşi va vedea soţul executat ca „duşman al poporului", pentru „diversiunea burgheză" a operei lui. A urmat o a doua dramă, care a impresionat nu numai intelectualitatea rusă, dar şi pe cea europeană, mai ales franceză, arestarea fiului ei, Lev, fiul unui „duşman al poporului". Rezultatul literar a fost unul dintre cele mai puternice poeme semnate de ea, „Recviem", generat de experienţa dură trăită, de cozile zilnice la care stătea, la poarta închisorii, pentru a afla eventual veşti despre fiul ei şi cu vaga speranţă că va putea să-l vadă.
Libretistul Christophe Ghristi a încercat, după propria mărturisire, să transcrie cât mai fidel cuvintele poetei, evitând culoarea locală şi apropiindu-se de misterul vieţii şi personalităţii ei, care l-au fascinat mai ales după citirea cărţii de convorbiri între poeta şi romanciera rusă Lidia Ciukovskaia, tradusă şi în Franţa. Libretul se concentrează pe viaţa scriitoarei şi mai ales pe relaţia cu fiul ei, în care alternează momente ale vieţii de zi cu zi cu clipe de mare dramatism.
Aflat la a doua sa creaţie lirică, Bruno Mantovani şi-a impus o provocare nebănuită, hotărând să scrie opera fără a şti poe