Spre deosebire de tari precum Turcia, tara care are programe guvernamentale de sustinere financiara a brandurilor locale, in Romania astfel de masuri nu sunt vizibile. “Nu as miza foarte tare pe o revenire a economiei bazata pe brandurile autohtone. Ca sa ne asteptam la asa ceva ar trebui sa luam masuri in acest sens. Sunt tari care au politici foarte clare. De exemplu, in Turcia brandurile locale care au expunere internationala beneficiaza de compensatii si sustinere financiara din partea statului. La noi, daca asteptam ca marcile romanesti sa creasca singure, vorbim de o loterie”, declara Monica Iavorschi.
La 37 de ani, Monica Iavoschi conduce de trei ani un business care anul trecut a raportat o crestere de 6%, pana la 200 de milioane de euro, cifra de afaceri sustinuta in proportie de 80% de exporturi. Volumul de unitati exportate s-a majorat cu peste 18%, la peste 986.000 de unitati. Aparatele frigorifice produse la Gaesti sunt directionate catre piete precum Turcia, Spania, Franta, Germania, Anglia, Polonia. Compania a investit la fabrica de la Gaesti 6,5 milioane de euro, directionate in principal in eficientizarea proceselor, noi tehnologii si cresterea capacitatii de productie.
“Exporturile au fost un colac de salvare. Doar 20% din productia de anul trecut a fost destinat pietei locale care este sufocata, amarata. Unele piete pe care exportam au crescut, spre exemplu Turcia, cu peste 10%, Polonia, Franta, Germania, Marea Britanie. Vom miza si in 2011 pe exporturi”, explica directorul general al Arctic.
In 2010, fabrica de la Gaesti si-a extins capacitatea de productie cu 17% fata de 2009, pana la 1,4 milioane de unitati. Arctic a fost printre putinele companii care a facut angajari in 2010, echipa numarand in prezent 2.438 angajati.
“Am angajat anul trecut 220 de persoane in fabrica din nevoia de a produce mai mult. Nu este tocm