În timp ce alte ţări revin la calea ferată, datorită avantajelor sale ecologice, România închide 1.000 de kilometri de linii. Englezii regretă şi acum închiderea unor căi ferate, în anii ‘80, iar în Spania trenul de marfă bate autocamionul. La noi, închiderea liniilor pare iminentă.
Ieri a fost o zi extrem de controversată pentru industria feroviară: în timp ce Uniunea Europeană a adoptat Carta Albă a Transporturilor, prin care se prevede ca 30% din traficul rutier de marfă să fie (retro)cedat celui feroviar, la Bucureşti ministrul Anca Boagiu a anunţat că România va închide 1.000 de kilometri de cale ferată. Alte 4.000 de kilometri ar urma să fie scoase la licitaţie, în vederea închirierii.
Citiţi şi: CFR scoate liniile ferate la închiriat
„Sunt 1.000 de kilometri pe care nu mai circulă niciun tren şi nu există bani pentru mentenanţă. Vom avea 5.000 de kilometri, din care 1.000 se închid şi restul vor fi scoşi la licitaţie, iar firmele private vor opera şi se vor ocupa de întreţinerea liniilor. Reţeaua totalizează în prezent 20.000 de kilometri", a spus Boagiu la seminarul „Cum va arăta infrastructura României în 2013", organizat de Ziarul Financiar.
Pierderi de 1% din PIB
Potrivit ministrului, companiile feroviare de stat au acumulat în ultimii 10 ani datorii echivalente cu 1% din PIB, iar decizia de a închide sau a închiria liniile de cale ferată va duce la scăderea costurilor cu întreţinerea ale CFR SA. Când va fi pusă în aplicare hotărârea de închidere, respectiv închiriere a liniilor ferate? „De îndată ce Guvernul va aproba listele cu aceste tronsoane", a răspuns ministrul. În fine, Boagiu a adăugat că în acest an CFR SA a primit de la bugetul de stat 136 de milioane de euro, la care se adaugă 500 de milioane de euro din fonduri europene.
Un semnal descurajant
„O astfel de măsură ar putea să pa