Persoanele care au tact în lucrul cu oameni, spirit de observaţie şi siguranţă de sine pot lucra într-un departament al managementului calităţii, cu condiţia de a avea o calificare în domeniu, care se obţine în urma participării la un curs de specializare, care poate costa peste 1.000 de lei.
Un auditor în domeniul calităţii are un număr destul de mare de responsabilităţi, iar acestea diferă în funcţie de statutul pe care îl are, respectiv intern sau extern. „În calitate de auditor intern, el se ocupă cu evaluarea sistemului de management al calităţii a organizaţiei din care face parte, şi, în acelaşi timp, poate fi şi gestionarul sistemului de management al calităţii, adică se ocupă cu dezvoltarea, implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea acestui sistem. De asemenea, un auditor intern poate efectua audituri de evaluare a furnizorilor organizaţiei", explică Maria Cucu, consultant senior TQM în cadrul FiaTest. Pe de altă parte, un auditor extern poate efectua audituri de consultanţă la organizaţiile care nu au auditori interni, în vederea atestării conformităţii sistemului de management evaluat cu standardul de referinţă. „În cazul sistemului de management al calităţii, după cum ştim, standardul de referinţă este ISO 9001:2008, dar o organizatie poate deţine un sistem de management integrat, cu mai multe referenţiale", completează Maria Cucu.
Competenţe ISO
Fiecare tip de audit solicită o pregătire corespunzătoare a auditorului conform standardului internaţional adoptat ca standard european şi naţional SR EN ISO 19011:2003. Astfel, auditorii ar trebui să aibă cunoştinţe şi abilităţi în mai multe domenii. Conform Asociaţiei de Standardizare din România (ASRO), auditorii ar trebui să aibă cunoştinţe şi abilităţi despre „principii, proceduri şi tehnici de audit care să le permită să le aplice pe cele corespunzătoare diferitelor audituri şi să