Ponderea taxelor totale în costul carburanţilor, în România, este printre cele mai scăzute din UE. La nivelul accizei, doar Cipru şi Lituania stau mai bine.
Citiţi şi Cum ar putea Guvernul să ieftinească benzina
Anchetă de şase ani pe piaţa benzinei: iniţiatorii nu mai ştiu de ce au început-o
Potrivit Buletinului Comisiei Europene pentru piaţa energiei, ponderea tuturor taxelor în preţul final al carburanţilor în România era, la 14 martie 2011, de 49% la benzină şi de 44% la motorină. Doar Cipru şi Bulgaria înregistrau un nivel mai redus, de 43%, respectiv 47% la benzină, şi de 40%, respectiv 43% la motorină. În privinţa accizelor, cuantumul acestora - valabil la 7 martie 2011 - plasa România pe penultimul loc în UE, după Cipru, la benzină, şi pe aceeaşi poziţie, după Lituania, la motorină.
În timp ce, la nivelul taxelor, statele membre încă păstrează o distanţă considerabilă - România fiind nevoită să atingă nivelul minim al accizei, practicat în UE, abia în 2013 - la nivelul preţului la pompă diferenţele se estompează de la lună la lună. Astfel, tot la 14 martie 2011, românul plătea 1,23 euro pe litrul de benzină, iar bulgarul - 1,18 euro. Cel mai mare preţ pe această componentă era în Olanda, 1,65 euro pe litru, şi Germania, Danemarca şi Belgia - 1,63 euro pe litru, respectiv 1,61 euro pe litru. Potrivit Ministerului Finanţelor Publice, în perioada decembrie 2010 - martie 2011, creşterea nivelului accizelor este de 7,5%, fiind inclusă şi eliminarea reducerii de 4% aferentă biocombustibililor. În aceeaşi perioadă, preţul la pompă a urcat cu 5,24%, din care doar 2,7% vin din creşterea accizei.
Petrom, două treimi din profitul OMV
Grupul Petrom, cea mai mare companie petrolieră românească, a finalizat anul 2010 cu un profit net de 2,19 miliarde de lei, mai mare cu 163% decât în 2009, potrivit standardelor internaţionale (