De la Traian Băsescu încoace, - de fapt nu, actualul preşedinte considera că nu avem nevoie de autostrăzi, şi prin urmare nu intră în această categorie - toţii miniştrii care s-au perindat pe la Transporturi au promis, fiecare în mandatul lui, că vor face sute de kilometri de autostradă.
Rezultatul competenţei şi performanţei lor se vede cu ochiul liber. România are circa 330 de kilometri de drumuri ce poartă denumirea de autostrăzi şi este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.
Ieri însă, actualul ministru al transporturilor, Anca Boagiu, a aruncat bomba: în 2013, adică peste doi ani, vom avea în plus faţă de zestrea actuală, peste 400 de kilometri de autostrăzi în exploatare. Şi, mai mult decât atât, ministrul promite că va creşte, până la sfârşitul acestui an, rata de abosrbţie a fondurilor europene pentru finanţarea lucrărilor la 20%. Pentru a avea un reper, în prezent, aceasta se ridică la 4%, ceea ce înseamnă echivalentul a circa 113 milioane de euro.
Probabil doamna ministru Boagiu o fi găsit vreo baghetă magică, pentru că altfel nu îmi explic optimismul domniei sale. Mie personal îmi vine foarte greu să cred că, până în 2013, se vor mai construi încă patru sute şi ceva de kilometri de autostradă, în contextul în care din 1989 şi până în prezent s-au făurit un pic peste 200 de kilometri. Cu toţii ştim cât de „bine" merg lucrurile în acest domeniu: cât de mult durează licitaţiile, cât de mare este birocraţia, cât de „repede" se decontează facturile şi cât de încet se mişcă muncitorii pe şantiere. Practic, aproape nicio lucrare majoră de infrastructură nu a fost gata la timp. Şi atunci mă întreb cum să crezi poveştile înşirate de ministrul Transporturilor?
Evident, o înţeleg pe doamna Boagiu că trebuie să-şi promoveze activitatea, dar parcă este prea de tot să ieşi public şi să spui că autostrăzile vor creşte, aşa