Lipsa de profesionalism şi responsabilitate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale au întârziat până acum absorbţia de fonduri europene, au concluzionat ieri participanţii la conferinţa "Cum va arăta infrastructura României în 2013 - ultimul an în care vor mai fi accesaţi bani de la UE? ", organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Drees & Sommer.
Ei au arătat că principalul inamic al infrastructurii româneşti a fost conivenţa dintre autorităţi şi firmele private, care întârzie livrările.
Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, i-a acuzat încă o dată pe foştii miniştri de faptul că au tolerat o asemenea situaţie, însă rămâne de văzut dacă promisiunile pe care le face actualul şef al transporturilor se vor concretiza. Boagiu a spus că până la finalul acestui an Transporturile
şi-au propus o rată de absorbţie de circa 20%, adică circa 500 mil. euro (rata de absorbţie se calculează raportat la suma totală alocată pentru perioada 2007-2011 - n.red.).
Cele 500 mil. euro 2011 reprezintă însă doar 11% din totalul de fonduri europene pe infrastructură pe care România le are la dispoziţie între 2007 şi 2013. Boagiu a mai spus că, până la finalul lui 2012, fonduri europene de circa 2,6 mld. euro vor fi absorbite de Ministerul Transporturilor.
De la începutul anului, rata de absorbţie la nivelul Programului Operaţional Sectorial Transport s-a dublat, deşi rămâne în continuare extrem de scăzută: până în luna martie au fost atraşi doar 4% din totalul de 4,5 mld. euro, adică circa 110 milioane de euro.
Ministrul Anca Boagiu şi-a asumat încă o dată angajamentul ca până în 2013 România să aibă circa 800 de kilometri de autostrăzi, faţă de 314 în prezent.
Pe de altă parte, Tomasz Wisniewski, secretar pe probleme economice la Secţia Politico-Economică a Ambasadei Poloniei, a arătat că Polonia a atras până