Noua strategie naţională de export pentru 2011-2015 este în faza finală de elaborare şi va fi înaintată, în curând, Guvernului spre aprobare. Costin Lianu, coordonatorul strategiei în cadrul Ministerului Economiei, ne-a declarat, într-un interviu, că promovarea exporturilor noastre în următorii patru ani se va concentra şi mai mult pe pieţele non-UE, a căror cerere a crescut şi va creşte considerabil. În prezent, 28,5% din exporturile noastre merg către ţări din afara Uniunii Europene (UE), iar restul către statele UE, care vor rămâne principalii parteneri ai României.
Domnia sa ne-a precizat: "Principalele pieţe non-UE în vizorul viitoarei strategii sunt Rusia, Ucraina, Turcia, Republica Moldova, dar şi ţările din Orientul Mijlociu, precum India şi China. Sectoarele strategice în viitoarea strategie de export sunt, indiferent de ţara importatoare, industria constructoare de maşini, mijloace de transport, inclusiv componente auto, industria electrotehnică, servicii ale tehnologiei informaţiilor, produse agroalimentare cu focalizare pe agricultura ecologică, turismul rural, vinuri şi alte băuturi, confecţii, încălţăminte, indus-tria mobilei, produse meş-teşugăreşti cu focalizare pe design original, servicii profesionale cu focalizare pe servicii de design şi audio-vizual, dar şi produse chimice cu focalizare pe mase plastice şi produse farmaceutice".
Costin Lianu ne-a explicat de ce exporturile către pieţele din afara Uniunii aduc mai mulţi bani firmelor autohtone: "Re-orientarea exporturilor către statele non-UE este necesară nu numai din cauza cererii în creştere, ci şi pentru că producătorii noştri îşi pot promova mai bine brandurile. De fapt, toată Uniunea Europeană mizează pe cererea din aceste pieţe. În plus, apartenenţa noastră la UE creează o anumită dependenţă a exportatorilor noştri de 1-2 firme importatoare. Practic, pentru pieţele UE, producăto