Romania este a cincea tara din Europa Centrala si Est in privinta numarului de utilizatori de internet, insa valoarea mica a pietei de publicitate online ne situeaza la coada clasamentului cu doar 2 euro investiti per utilizator, arata editia pe anul 2010 a studiului “ Do you CEE”, realizat de asociatia jucatorilor din domeniul publicitatii online IAB Europe si compania de cercetare Gemius Research.
Astfel, Romania avea la inceputul anului trecut circa 7,58 milioane de utilizatori de internet, in fata noastra aflandu-se Rusia (40,96 mil. internauti), Turcia (21,60 milioane), Polonia (15,55 mil. utilizatori) si Ucraina cu 8,92 milioane de persoane care folosesc internetul.
Insa numarul mare de internauti si investitiile mici in publicitatea online (de circa 15,3 milioane de euro in 2009) au plasat Romania la coada clasamentului in privinta cheltuielilor per utilizatori in advertisingul pe internet.
In urma tarii noastre se afla doar Belarus, statul central-est european cu cele mai mici investitii in publicitate (de doar 4,3 milioane de euro in 2009) si unde cheltuielile per utilizator au fost de aproximativ 1,4 euro in urma cu doi ani.
In privinta acestui indicator, cea mai buna pozitie o are Republica Ceha, unde companiile si institutiile au cheltuit in 2009 in publicitate online in jur de 48 de euro per utilizator. Piata de publicitate online a fost de circa 250 de milioane de euro in 2009, iar in ianuarie anul trecut in aceasta tara erau circa 5,29 milioane de persoane care foloseau internetul.
Pe urmatorul loc, dar la distanta semnificativa fata de Republica Ceha, se afla Polonia si Ungaria, cu aproximativ 20 de euro investiti per utilizator in reclame pe internet, Slovenia (18-19 euro) si Rusia (12 euro).
Tarile central-est europene cu cele mai mari investitii in publicitate online sunt Rusia (494 milioane de euro in 20