Clădirile moderne de birouri, construite în ultimii ani în Bucureşti, găzduiesc peste 172.000 de angajaţi corporatişti. Circa 75% din spaţiul existent este închiriat de către multinaţionale.
Regulile de ocupare, impuse de giganţii internaţionali, prevăd alocarea unui spaţiu de circa 11 mp fiecărui angajat care lucrează într-un sediu central de companie şi o medie de șapte mp pentru cei care sunt încartiruiţi în clădirile ce deservesc operaţiunile de tip back-office (zonă în care se dezvoltă produsele şi care nu are interfaţă cu clienţii).
Pentru spaţiul ocupat de fiecare angajat dintr-un sediu central, corporaţiile plătesc anual circa 3.000 de euro, iar pentru cel ocupat în clădirile de back-office, circa 1.300 de euro. În aceste sume sunt incluse chiriile şi costurile adiţionale, cum ar fi cele cu reparaţiile exteriorului şi structurii clădirii şi a spaţiilor comune, curăţenia, securitatea, costul utilităţilor consumate pe zonele comune, taxele de proprietate sau asigurarea clădirii.
Trebuie menţionat că în suprafaţa dedicată unui angajat intră spaţiul de lucru efectiv, la care se adaugă, în special la clădirile utilizate ca sedii centrale, spaţiile generoase de recepţie, săli de mese, săli de recreere şi numeroase săli de şedinţă. Un sediu central nu are mai mult de 1.200 mp pe etaj.
În cazul unor clădiri utilizate ca sedii centrale de companii, cheltuielile anuale cu chiria ajung la circa 228 euro/mp, iar costurile adiţionale, la 48 euro/mp, în timp ce la clădirile de tip back-office, chiria medie este de 144 euro/mp/an, iar costurile adiţionale se ridică la 42 de euro/mp/an. Imobilele moderne de birouri din Bucureşti au închiriată, în prezent, o suprafaţă totală de circa 1.408.500 mp.
„Nu considerăm că există o regulă clară de delimitare a clădirilor de birouri utilizate ca sedii centrale versus a celor utilizate ca back-of