Criza economică a adus o schimbare de proporţii în modelul de business al oamenilor de afaceri autohtoni. Dificultăţile de proporţii întâmpinate pe piaţa locală i-au făcut pe aceştia să descopere că "România nu mai e de ajuns".
Este şi cazul fraţilor Szasz care, în 1995, pe când "scriau facturi pe genunchi", au pus bazele unei companii specializate în furnizarea de echipamente de protecţie a muncii. De la o modestă cifră de afaceri de numai câteva sute de mii de euro, a ajuns în 2008 la vânzări de peste 22,3 milioane de euro. Criza i-a făcut însă să regândească modelul de business care le adusese succes. La finele lui 2010 au înfiinţat o companie înregistrată în Germania, principala ţintă a exporturilor firmei. Planurile de viitor sunt şi mai ambiţioase. "Vrem ca în semestrul al doilea al acestui an să deschidem un birou propriu în China. Va fi un centru destinat achiziţiilor de materii prime, pentru a avea preţuri competitive", spune Orlando Szasz.
De altfel, orientarea către oportunităţile date de pieţele externe este o trăsătură a managerilor care au performat şi pe vreme de criză. "Mediul de afaceri autohton devine din ce în ce mai interconectat, nu doar cu piaţa comună europeană, dar şi cu economia globală", se arată şi într-un studiu al companiei de consultanţă Price Waterhouse Coopers (PwC), dat joi publicităţii.
"Vom continua să ne dezvoltăm activităţile de producţie şi export. Urmărim să ne accentuăm prezenţa în Germania prin dezvoltarea unei structuri de vânzări locale", precizează şi celălalt Szasz, Roland, care afirmă că, din cifra de afaceri de circa 1,2 milioane de euro în 2010 a companiei grupului care se ocupă de producţie, aproximativ 70% vine din vânzările din state precum Germania, Danemarca, Suedia, Norvegia sau Finlanda.
Managerii români privesc optimist viitorul
Aproape jumătate dintre managerii companiilor din Ro