La data de 30 martie 1867, tarul Rusiei vinde catre Statele Unite o zona cu o suprafata de peste 1,5 milioane de kilometri patrati, pentru "imensa" suma de 7,2 milioane de dolari. Ce se afla in spatele afacerii Alaska? Iata curioasa istorie a acestei tranzactii.
La aceea vreme, tranzactia a fost destul de controversata in societatea americana. Marea intrebare in acele momente era de ce aveau Statele Unite nevoie de Alaska, numita in mod ironic "marele frigider".
Ciudat este ca atunci niciun ziar american nu a criticat afacerea, dupa cum sustine istoricul Joan Antonson: "Nicio editie tiparita nu a iesit pe piata cu titluri precum 'Ne-am cumparat frigider' sau 'Ne-am ales cu dosul curtii rusesti'. Despre afacere s-a spus doar ca este extrem de profitabila. Si punct", explica istoricul, pentru Deutsche Welle.
Trucuri ale ambasadorului rus
Marele merit pentru aceasta tranzactie a revenit si buzunarului larg al ambasadorului rus de atunci la Washington, Edward Stoeckel. El a condus negocierile in numele tarului rus, dar a cumparat si ziaristi cu sute de mii de dolari, pentru a nu scrie comentarii ironice sau negative pe aceasta tema.
Exista vreo dovada pentru acest lucru? Joan Antonson explica:
"Am documente ce arata ca ambasadorul rus a cumparat editori de ziare care, in consecinta, au publicat articole pozitive despre acest subiect. Se pare ca in urma afacerii au avut de castigat si cativa deputati americani, dar pana acum nu au fost gasite documente care sa demonstreze acest lucru".
Ambasadorul rus in SUA s-a folosit de toate trucurile posibile si legaturile de care dispunea la acea vreme. Rusia nu numai ca nu voia sa vanda, dar a fost fortata sa faca aceasta tranzactie. Tarul a avut nevoie urgenta de bani, dupa infrangerea suferita in Razboiul din Crimeea, in fata Imperiului Otoman si a