Companiile mici din Republica Moldova care produc vin intenţionează să intre pe piaţa autohtonă, după cum ne-a spus Ion Luca, preşedintele Asociaţiei Micilor Producători de Vinuri din Moldova: "Am identificat deja patru pieţe pe care vom lucra în următorii doi ani - România, Cehia, Germania şi Polonia, pe piaţa Chinei fiind des-tul de activi". Potrivit domniei sale, în prezent, Asociaţia, alcătuită din cei şase mici producători de vin de dincolo de Prut, beneficiază de donaţii pentru promovarea vinului pe pieţele străine: "A fost semnat un memorandum de către toate organizaţiile producătorilor de vin, Ministerul Agriculturii de la noi, Agenţia Statelor Unite şi o organizaţie donatoare din Olanda, să depunem toate eforturile pentru promovare".
Producţia totală de vinuri din Moldova este estimată la 20-30 milioane de hectolitri, din care 80% se exportă. "Am pierdut poziţia pe piaţa rusească. Exportăm în Kazahstan, Ucraina, România, Germania, Cehia, Polonia etc.", ne-a explicat domnul Luca, adăugând că Moldova nu importă deloc vin. Consumul anual pe cap de locuitor, în Republica Moldova, este de 30 de litri de vin, exceptând autoconsumul, tendinţa fiind în creştere pentru vinul sec. Cu toate acestea, încă se mai produc foarte multe vinuri demiseci şi dulci. Din totalul vinurilor produse în Moldova, 30% sunt destinate HoReCa şi 70% retailului.
Micii producători de vin din Moldova produc doar vinuri seci, albe şi roşii. "Cultivăm atât soiuri internaţionale, gen < Chardonais >, < Merlot > sau < Cabernet >, cât şi soiuri mai puţin tradiţionale pentru Republica Moldova, cum ar fi < Shiraz > sau < Carmener >. Începem să producem şi vinuri din soiuri autohtone, cum ar fi < Fetească Albă > şi < Fetească Neagră >", ne-a precizat Ion Luca.
În Republica Moldova activează mai mult de 150 de producători industriali, piaţa crescând foarte mult în ultima vreme. @N_