Comisia Europeana a solicitat informatii de la 16 state membre UE in legatura cu implementarea directivei serviciilor mass-media audiovizuale (SMAV) prin care autoriatile isi doresc sa creeze o piata unica, securitate juridica si concurenta pentru industria europeana audiovizuala.
Comisia a cerut statelor membre sa raspunda in zece saptamani la mai multe intrebari, dintre care unele se refera pozitionarea de produse in anumite programe audiovizuale, incitarea la ura, protectia minorilor, dreptul la replica si promovarea operelor europene.
Cele 16 state sunt Belgia, Bulgaria, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, Franta, Grecia, Irlanda, Italia, Malta, Tarile de Jos, Romania, Spania, Suedia, Slovacia si Regatul Unit.
Prin aceste solicitari, CE vrea sa se asigure ca toate statele membre au implementat corect aspectele directivei SMAV in legislatia nationala din domeniul mass-media.
Ce este directiva SMAV:
Prin aceasta directiva, CE isi doreste sa creeze conditii de concurenta echitabile la nivel international atat pentru serviciile de radiodifuziune, cat si pentru cele la cerere, pastrand in acelasi timp diversitatea culturala si protejand consumatorii.
Aceasta se bazeaza pe principiul „tarii de origine”, care impune ca furnizorii de servicii audiovizuale de comunicare in masa sa se supuna doar reglementarilor din tara de origine, si nu celor din tara de destinatie, cu exceptia unor circumstante limitate cum este incitarea la ura.
Statele membre ale UE au fost de acord sa implementeze aceasta directiva in legislatia nationala pana la 19 decembrie 2009.
Directiva actuala are la orgine directiva „Televiziune fara frontiere”, adoptata in 1989 si modificata pentru prima data in 1997.
Pe de alta parte, la 10 martie anul trecut, dispozitiile directivei initiale „Televiziune fara frontiere” au fost cumulate