Pe 1 aprilie, unul dintre cei mai apreciaţi pianişti români ai momentului, Horia Mihail, porneşte într-un turneu naţional în care va cânta lucrări ale lui Franz Liszt, compozitorul de la naşterea căruia se împlinesc 200 de ani. Asemenea compozitorului maghiar, care îşi transporta propriul pian la concerte, solistul român va merge cu pianul după el.
Tot asemenea lui Liszt, un fel de „megastar" al epociii sale, care chiar şi la vizita în Ţările Române a făcut diverse acţiuni umanitare, instrumentistul român va face un gest de caritate. Pianul care va merge alături de el la recitalurile prin ţară va fi pus la dispoziţie de Societatea Română de Radiodifuziune comunităţii locale din Mediaş.
Există o prejudecată conform căreia muzica clasică ar fi doar pentru „unii"... Cum se vede acest lucru din punctul dumneavoastră de vedere? Vin oamenii la concerte?
În urmă cu mai mulţi ani, am observat într-adevăr o îmbătrânire a publicului... Sau nu chiar o îmbătrânire, dar mergeam la concerte, şi nu neapărat în România, şi observam că în sală era foarte mult păr alb. La treizeci şi ceva de ani, cât aveam la acea vreme, m-am gândit: „Domn'le, biologic, în 20 de ani nu prea o să avem spectatori. Cine vine în loc?". Atunci, împreună cu doi colegi, violonistul Alexandru Tomescu şi violoncelistul Răzvan Suma, am făcut o formaţie de muzică de cameră, Romanian Piano Trio, care a creat un mic fenomen. Şi nu în rândul melomanilor care participă în mod normal la concerte de acest gen, ci în rândul populaţiei tinere.
Timp de cinci ani am mers în toată ţara, în oraşe unde nu există activitate muzicală de sine stătătoare. Am fost în oraşe în care s-a cântat pentru prima oară muzică clasică. În Haţeg, de exemplu. Am dat primul concert de astfel de muzică din istoria oraşului.
Noi am simţit că problema nu e la public, ci e la noi, la muzicienii care cântăm astfel de m