Mai mult decât o explorare a limitelor artei sau decât o experienţă inovatoare la nivel de limbaj plastic, expoziţia lui Nick Veasey (19 martie - 4 septembrie 2011, Galeria Espace de la Vallée, din localitatea Serris, la nord-est de Paris), este o fanfară de marketing. Celebrul artist britanic (care expune pentru întâia oară în Franţa) a aşezat în spaţiul galeriei, care seamănă mai mult a "hotel particulier" decât a ansamblu expoziţional, 15 lucrări intitulate generic "Radiografia modei".
Un titlu exact, tautologic, câtă vreme cele 15 exponate nu sunt nimic altceva decât nişte imagini, realizate cu raze X, ale unor obiecte-cult, care ilustrează marile curente din sfera modei contemporane. Fie că este vorba despre un corset feminin, despre o sacoşă brodată, despre un iPod, despre un scooter, despre un ursuleţ de pluş sau despre o haină de piele Perfecto, obiectele "interpretate" de către Veasey au fost aşezate într-o cameră obscură special concepută şi au fost expuse unor raze X care, apoi, le-a imprimat imaginea esenţializată pe un film fotografic.
Radiografiile au fost ulterior scanate, prelucrate, reimprimate la scara 1/1 şi expuse în micul palat despre care vorbeam. Sau puse pe o serie de tricouri care se vând în cadrul galeriei. Cronicarii de specialitate vorbesc despre faptul că Veasey doreşte să răspândească o nuanţă de derizoriu asupra gesturilor autorităţilor publice care încearcă, din ce în ce mai mult, să ne controleze cu ajutorul razelor X şi al camerelor de supraveghere. Sau că deturnează nişte gadgeturi, niste iconuri ale design-ului, spre a le transforma în frumuseţe pură. Oricât am rescana în minte imaginile cu pricina, în afară de ingeniozitate şi de arguţie, nu am găsit nimic altceva. Adică un motiv straşnic să invidiem PR-ul galeristic occidental care izbuteşte să facă evenimente artistice din orice raze chiX.
O moştenire g