Învăţaţi să se conformeze unor valori acceptate de societate, românii preferă să afişeze o imagine falsă când sunt întrebaţi ce consumă şi cum trăiesc. Ne place scandalul şi citim rar o carte de calitate, deşi declarăm contrariul. Rezultatele contradictorii ale unor sondaje demonstrează comportamentul dual al consumatorului român.
Ioana Avram (23 de ani) este studentă şi lucrează part-time la o firmă care adună date pentru crearea unor sondaje de opinie. Nu şi-a imaginat că poate fi atât de dificil să-i faci pe români să-ţi răspundă, fie că trebuie să culeagă opinii pe stradă, prin telefon sau din uşă în uşă.
„Am învăţat să repet de cel puţin trei ori când stau de vorbă cu cineva că numele şi datele sunt confidenţiale şi că este doar o cercetare de opinie", povesteşte Ioana. I s-a întâmplat de multe ori să facă un sondaj despre presa pe care o consumă românii şi să primească răspuns de la câte o domnişoară, din geanta căreia răsare o revistă cu coperţi lucioase, că citeşte doar ziare de calitate.
La fel şi în cazul sondajelor legate de viaţa personală. „Dacă opreşti un grup de două sau mai multe persoane, înainte ca cineva să-ţi răspundă caută aprobare, din priviri, de la prieteni. Iar de multe ori se uită în jur să nu fie filmaţi şi mă întreabă dacă nu cumva sunt înregistraţi", se amuză Ioana.
Scandaluri la televizor
Când merge în echipă cu un coleg, pune pariu pe răspunsurile pe care le vor primi de la o persoană care tocmai se apropie. „Avem surprize foarte puţine. Ştim deja că, dacă este o persoană mai în vârstă, sigur va da un răspuns «decent». Iar unii tineri preferă să răspundă «la mişto»", mai spune tânăra. Faptul că românii îşi controlează opiniile, dar sunt daţi de gol de consumul real, este demonstrat şi de cel mai recent sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), despre eveniment