Ambasada SUA la Bucureşti a jucat dur în afacerile Boeing şi Ford, dar acuzau corupţia doar atunci când interesele lor păreau a fi în pericol, arată WikiLeaks. Dacă în domeniul politic diplomaţii americani aflaţi la post în Bucureşti afişau o oarecare neutralitate, fie ea şi aparentă, în cel economic, armele erau cu totul altele. Cel puţin două afaceri încheiate în ultimii ani au fost urmărite cu tenacitate de către ambasadă şi nu de puţine ori telegramele trimise Departamentului de Stat conţineau acuzaţii de corupţie atunci când sorţii sau decizia politică păreau a înclina către alţi competitori.
Este vorba despre programul companiei Tarom de înnoire a flotei de avioane, pentru care s-au bătut americanii de la Boeing cu europenii de la Airbus, şi de privatizarea fabricii de automobile de la Craiova, unde a încercat să-şi vâre nasul şi oligarhul rus Oleg Deripaska. Întâmplător sau nu, în ambele afaceri, americanii au fost cei care au avut de câştigat în cele din urmă.
Tarom a intrat în atenţia Ambasadei SUA în vara lui 2008, când marii producători aeronautici au început să curteze compania, deoarece în piaţă se auzise că ar dori să investească aproximativ un miliard de euro pentru înnoirea şi mărirea flotei. Concurenţii sunt firma americană Boeing şi cea europeană Airbus, parte a concernului EADS.
În iulie 2008, reprezentantul regional al Boeing, Monte Frazier, cere ajutorul ambasadorului Nicholas Taubman, fiindcă apăruseră informaţii privind o posibilă viciere a eventualei tranzacţii. Într-o notă secretă semnată de Taubman şi datată 31 iulie, ambasadorul înştiinţează Washingtonul: „Ambasada are de gând să acorde asistenţă Boeing, pentru a se asigura că eventuala competiţie este corectă şi transparentă. Din nefericire, faptul că Tarom este companie integral de stat va injecta politică în ceea ce ar trebui să fie o decizie pur de afaceri".
@N_P