De curând, la Târgu Mureş, a avut loc un festival-concurs de teatru studenţesc, care este parte a unui program mai larg de integrare profesională a absolvenţilor facultăţilor de teatru pe „piaţa" deja suprapopulată de actori şi regizori tineri.
Oraşul Târgu Mureş poate fi, pe bună dreptate, considerat un fel de capitală a teatrului independent, acolo existând de ani buni o mişcare artistică underground foarte serioasă care a pus cu mult în umbră teatrul de stat din localitate. Vârf de lance al acestei guerille teatrale a fost Teatrul 74 care, după ce ani de zile s-a luptat cu structurile anchilozate ale statului, a învăţat cum se pot afirma „independenţii" chiar şi în România. Având deja know how-ul, directorul acestei instituţii, actorul Theo Marton, a pus la punct împreună cu echipa sa un proiect prin care tinerii artişti ce vin din urmă să fie învăţaţi să-şi creeze trupe independente. Proiectul a primit finanţare europeană şi astfel, studenţii din trei centre universitare, Târgu Mureş, Sibiu şi Cluj au fost aduşi la Teatrul 74, unde au fost instruiţi profesional de către importanţi actori, regizori şi manageri de teatru.
Hăţişul birocratic, temă de concurs
Studenţii au fost împărţiţi în 12 grupe trase democratic la sorţi, fiecare având în componenţa sa actori, regizor, dramaturg, scenograf, PR şi manager, şi au început să funcţioneze ca o trupă adevărată de teatru. Dramaturgul a scris o piesă pe care regizorul mână-n mână cu scenograful a pus-o în scenă cu actorii din „dotare", lucru cu atât mai dificil, cu cât mulţi se vedeau atunci pentru prima dată. PR-ul a creat caietul-program al montării, în timp ce managerul a făcut bugetul spectacolului, fiecare cheltuială trebuind să fie justificată către „ordonatorul de credite". Astfel că cele 12 echipe au simulat întreaga activitate a unei trupe pe parcursul unei montări, atât artistică, cât şi a