Criza reduce consumul de specialităţi marine, românii mănâncă tot mai puţine caracatiţe, creveţi sau alte fructe de mare, preferând macroul sau peştele românesc.
Dacă înainte de instalarea crizei economice, specialităţile marine creşteau piaţa peştelui de la an la an, acum s-a reajuns în situaţia ca principalele produse vândute să fie cele care sunt mai ieftine.
“Au scăzut radical vânzările pe produsele scumpe. Fenomenul a avut loc treptat în ultimii doi ani şi a devenit grav în primele luni ale acestui an, când vânzările de specialităţi s-au redus la jumătate. Acum este preferat peştele ieftin pentru că sunt tot mai puţine persoane dispuse să dea bani pe ceva care nu este neapărat necesar. Adevărul este că se poate trăi şi fără creveţi la masă. Dacă în supermarket aproape că nu se mai pune problema să se cumpere caracatiţă, fructe de mare, s-a ajuns ca şi la restaurant să se comande tot mai rar specialităţi marine”, a spus pentru capital.ro Marilena Maereanu, director general Kaviar House.
Macroul, regale vânzărilor
Această situaţie favorizează vânzările de peşte ieftin, adică peşte oceanic adus din import. Macroul este cel mai căutat peşte în acest moment pe piaţa românească, deşi preţul acestuia a crescut în ultima perioadă, de la 5-6 lei, apropiindu-se de 10 lei.
“Macroul, codul, heringul, şprotul sunt cele mai căutate acum, astfel că importurile pe acest sector s-au majorat. În schimb, au scăzut cele de peşte scump. În acest fel, valoarea importurilor a rămas aproape neschimbată, dar nu s-a păstrat şi calitatea produselor aduse”, a mai spus Maereanu.
Astfel, potrivit datelor Ministerului Agriculturii, anul trecut s-au importat în jur de 50 mii tone de peşte şi fructe de mare, în valoare de aproape 75 milioane euro şi s-au exportat mai puţin de 3.500 tone, cu o valoare de 7,5 milioane euro. Diferenţele faţă de anul 2009 sunt